Robert Kubica wraca na tor! Polski kierowca rozpoczął właśnie prolog przed nowym sezonem wyścigów długodystansowych European Le Mans Series. Będzie jeździł w najwyższej kategorii LMP2, w zespole WRT. Kierowca testowy Alfa Romeo Racing Orlen nie jest jednak jedynym Polakiem w cyklu.
European Le Mans Series to cykl wyścigów długodystansowych kontynuujących tradycję wyścigu w Le Mans. Swój początek miał w 1999 roku w USA, potem został przeniesiony do Europy. Obecnie kierowcy ścigają się na słynnych torach, między innymi w Barcelonie, Spa i właśnie Le Mans, gdzie odbędzie się wyścig 24-godzinny.
„Kilkanaście lat temu wyścigi długodystansowe były kojarzone z doświadczonymi, starymi kierowcami. To trochę się zmieniło w ostatnich latach i stawka jest coraz młodsza, bo te wyścigi dają dobre ściganie szybkimi prototypami na długich dystansach” – zapewnia Robert Kubica w rozmowie dla portalu Onet.
Testing, testing! Day one ✅
⠀
?: Sergey Savrasov
⠀ #WRT #ELMS #4HBarcelona #TimeHasCome pic.twitter.com/OtyIjZPl3v— WRT – W Racing Team (@followWRT) April 12, 2021
Polak, który pozostaje nadal kierowcą rezerwowym w teamie Formuły 1 Alfa Romeo Racing Orlen, będzie jeździł dla belgijskiego W Racing Team, za kierownicą prototypu blisko 500-konnego Oreca 07-Gibson. Jego kolegami z zespołu są Szwajcar Louis Deletraz i Chińczyk Yifei Ye.
Ten drugi osiągnął najlepszy rezultat w poniedziałek, podczas pierwszego dnia testów przed nowym sezonem. Na torze Montmelo pod Barceloną uzyskał czas 1:33,173. W sumie zespół WRT przejechał 116 okrążeń. Testy będą kontynuowane we wtorek, a potem kierowcy będą odpoczywać aż do sobotnich kwalifikacji. Niedzielny wyścig zaplanowany jest na godzinę 11:00.
#ELMSTest DAY 1 – Fastest laps ?
? LMP2 – @followWRT #41 ⏱️1:33.173
⬜ LMP2/Pro-am – @DragonSpeedLLC #21 ⏱️1:34.825
? LMP3 – @team_dkr #4 ⏱️ 1:39.541
? LMGTE – @IronLynx_ #80 ⏱️ 1:43.789#ELMS pic.twitter.com/2kXUPp7WaK— European Le Mans Series (@EuropeanLMS) April 12, 2021
Polskich akcentów w tym sezonie ELMS jest więcej. W niższej kategorii LMP3 startować będą dwa zespoły z polskimi licencjami: Inter Europol Competition, którego skład tworzą Jakub Śmiechowski, Renger Van dez Zande i Alex Brundle, oraz Team Virage, który reprezentują Amerykanie Rob Hodes i Charles Crews oraz Kanadyjczyk Garett Grist.
Co więcej, w barwach włoskiego teamu Eurointernational (mistrzów LMP3 z 2019 roku) jeździć będzie Mateusz Kaprzyk. 19-letni kierowca z Katowic będzie najmłodszym zawodnikiem w całej stawce. Już w 2017 roku był kartingowym mistrzem Polski, natomiast w zeszłym sezonie jako pierwszy Polak w historii zdobywał punkty w międzynarodowych mistrzostwach Włoch Formuły 4.
?゚ヌᄆ Mateusz Kaprzyk w pełnym cyklu European Le Mans Series
19-letni Mateusz Kaprzyk wystartuje w pełnym cyklu…
Opublikowany przez Mateusza Kaprzyka – Racoga Driver Poniedziałek, 12 kwietnia 2021
W sumie do rywalizacji w ELMS staną kierowcy z 29 państw z całego świata, podzieleni na 42 załogi, w tym 16 w klasie LMP3. Czterogodzinne wyścigi będą odbywać się na torach znanych z Formuły 1: Circuit de Barcelona, Red Bull Ringu, Paul Ricard, Monzy, Spa-Francorchamps i Portimao. Do tego dojdzie 24-godzinny wyścig w Le Mans. Sezon startuje 18 kwietnia.
Runda 1
18 kwietnia, Barcelona (Hiszpania)
Runda 2
16 maja, Red Bull Ring (Austria)
Runda 3
6 czerwca, Paul Ricard (Francja)
Runda 4
11 lipca, Monza (Włochy)
Runda 5
21 sierpnia, 24h Le Mans (Francja)
Runda 6
19 września, Spa (Belgia)
Runda 7
24 października, Portimao (Portugalia)