W sezonie letnim skuter wodny to jedna z najchętniej wybieranych atrakcji na akwenach wodnych. Przed rozpoczęciem jazdy warto jednak dowiedzieć się, w jaki sposób funkcjonuje sprzęt.
Do użytku dopuszczone jest kilka różnych modeli sprzętu, które różnią się od siebie niektórymi parametrami, jednak większość z nich opiera się na tym samym systemie budowy.
Najważniejszym elementem każdego skutera wodnego jest silnik, najczęściej spalinowy. Większość modeli wyposażona jest w silnik o pojemności od 700 do 1600 cm³, który pozwala na osiąganie prędkości nawet do 300 km/h. Silniki są chłodzone za pomocą wody w akwenie, pobierając ją przez otwór umieszczony pod spodem skutera, a następnie gwałtownie wylewając ją w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy.
Widok lecącego wysoko w górę strumienia wody jest charakterystyczny dla tych pojazdów, dzięki czemu łatwo je rozpoznać na wodzie. W skład elementów stanowiących kluczowe części budowy skutera wodnego pozwalające mu na sprawne funkcjonowanie jest śruba zasysające wodę i pędnik odpowiadający za wyrzut pobranej wody.
Przypominamy klip z cyklu „Jak to jest zrobione” — czyli budowa skutera wodnego krok, po kroku 😉👍
Opublikowany przez Serwis Skuterów Wodnych – 7motorsport Wtorek, 14 lipca 2020
Modele skuterów do uprawiania sportu motorowodnego można podzielić na dwa najważniejsze: ze względu na budowę kadłuba oraz sposób pływania.
Pierwszy z nich to skuter siedzący. W tym modelu siedzisko dla osoby kierującej oraz pasażera znajduje się na szycie kadłuba, dzięki czemu w razie upadku szybko może powrócić do pozycji pionowej. Ważne jest, by siedzisko było prawidłowe wyważone, a sam skuter lekki. Z tego powodu większość nowoczesnych pojazdów wodnych jest produkowanych z tworzywa sztucznego lub włókien szklanych.
W przypadku drugiego typu sprzętu, czyli skuterów prowadzonych w pozycji stojącej, miejsce dla kierowcy znajduje się nieco dalej od kadłuba, tak by zawodnik mógł w pełni kierować całym pojazdem. Skutery stojące są zazwyczaj mniejsze i mogą osiągać większe prędkości. Z tego względu osobom początkującym oraz dzieciom zaleca się korzystanie z modeli siedzących.
Najważniejszym elementem dotyczącym poruszania się na skuterze wodnym jest uzyskanie patentu sternika lub zdanie egzaminu na starszego sternika motorowodnego. Młodzież od 12 roku życia może zakończyć kurs na jazdę skuterem wodnym osiągającym maksymalną prędkość 81 km/h. Każdy wyższy parametr wymaga dodatkowego szkolenia i zdania kolejnego egzaminu uprawniającego do regularnej jazdy. Podcza kursu uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu bezpieczeństwa, budowy oraz sposobu manewrowania skuterem.
W czasie jazdy należy pamiętać o zachowaniu wszelkich środków ostrożności, szczególnie kamizelki ratunkowej, a także kilku podstawowych zasad kierowania pojazdem. Samo prowadzenie skutera nie jest trudne i wymaga praktyki, wyczucia oraz doświadczenia.
Jazda na skuterze wodnym i realizowanie konkretnych manewrów przypomina nieco kierowanie tradycyjnym motorem czy skuterem. Prędkość pojazdu kontroluje się za pomocą dźwigni na prawej manetce, a same ruchy i zmiany kierunku jazdy reguluje się kierownicą. Prowadząc skuter wodny, należy pamiętać o tym, aby nie wykonywać gwałtownych ruchów.
W razie upadku kluczyk przypięty do kamizelki ratunkowej wyśle sygnał, który automatycznie zgasi zasilanie i zatrzyma pojazd. Warto także pamiętać, że większość skuterów nie jest wyposażona w hamulec, dlatego prędkość reguluje się za pomocą puszczenia manetki zasilającej silnik.
Foto wyróżniające: pxhere.com