Holowanie i lot paralotnią może być bezpieczny tylko wtedy, jeśli zostaną zachowane wszelkie środki ostrożności. Oto kilka porad, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo!
Przed rozpoczęciem startu należy dokładnie sprawdzić całe wyposażenie. Jak podkreślają eksperci, jednym z najważniejszych elementów, które należy szczegółowo sprawdzić, jest zapięcie uprzęży.
Zawodnik przed wylotem powinien sprawdzić, czy taśmy są dobrze zapięte w uprzęży, szczególnie taśmy udowe, oraz upewnić się, że karabinki z wpiętymi taśmami nośnymi są prawidłowo zabezpieczone. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na wszystkie elementy skręcane i stan wyczepu, ponieważ w wyniku mikro drgań występujących podczas lotu zbyt słabe wiązania mogą się rozwiązać i doprowadzić do bardzo niebezpiecznej sytuacji. Przed rozpoczęciem procedury startu warto także sprawdzić poprawność łączności radiowej.
Procedura startu lotu paralotnią rozpoczyna się od komendy, jaką wysyła pilot kierownikowi startu. Po sygnale kierownik podaje informację operatorowi wyciągarki, który uruchamia sprzęt. Sprawna komunikacja jest w tym procesie niezwykle istotne, dlatego warto upewnić się, że wszystkie sygnały są znane uczestnikom lotu.
Jedną z praktyczniejszych porad jest wskazówka, aby nie używać komendy start. Pilot porozumiewający się za pomocą radia może spotkać się z zakłóceniami i słowo „start” w łatwy sposób może zostać pomylone z „stop”. Z tego względu zaleca się używanie komendy „jazda” która nawet podczas zakłóceń nie zamieni się w „stop”. Rozpoczynając lot, należy także pamiętać, by nie odrywać się od podłoża, zanim powietrze w całości nie wypełni czaszy, która znajdzie się na wysokości głowy pilota.
W pierwszej fazie holowania pilota z paralotnią osiągana prędkość nie powinna przekraczać 2 m/s. W prawidłowo przeprowadzonym procesie pilot powinien zacząć się powoli unosić na maksymalną wysokość około 80 metrów. Zadaniem pilota jest nieustanne sprawdzanie, czy znajduje się w pozycji prostopadłej do wyciągarki, a czasza paralotni ustawia się do toru pod kątem 90 stopni. Wszelkie nieprawidłowości związane z błędną pozycją należy w czasie lotu regulować za pomocą sterówek.
Paralotnia będzie reagować na zmiany kierunku z lekkim opóźnieniem, jednak dzięki temu nie istnieje tak duże ryzyko wykonania gwałtownych ruchów, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu pilota. W holowaniu paralotni należy też pamiętać o tym, że skrzydło pozostaje z tyłu sprzętu, a kąt odchylenia paralotni będzie się zmniejszać wraz ze wzrostem wysokości, na której znajduje się pilot.
Przed każdym lotem warto przypomnieć sobie podstawowe zasady bezpieczeństwa i procedurę postępowania w razie sytuacji awaryjnej. Dobrze przyswojona wiedza może okazać się nieoceniona w sytuacji zagrożenia. Eksperci podkreślają także, że osoby rozpoczynające swoją przygodę z lotem na paralotni za wyciągarką powinny dokładnie wyczuć moment, w którym mogą się wypiąć i poczekać, aż skrzydło wyjdzie za głowę i przejdzie do tryb normalnego lotu.
Po odczepieniu się od wyciągarki należy dokładnie upewnić się, że żaden element wyposażenia nie zaczepił się o strój czy element sprzętu pilota. Jeśli chcesz latać regularnie, przygotuj sobie checklistę, dzięki której w łatwy sposób zapamiętasz kolejność wszystkich elementów procedury przygotowania, startu, holowania i lotu.