Paralotnia, motolotnia, a może… motoparalotnia? Wszystkie trzy jedynie na pozór są do siebie bardzo podobne, ale w rzeczywistości różnią się od siebie i to pod więcej niż jednym względem. Oto różnice, o których trzeba wiedzieć!
Różnice występujące pomiędzy paralotnią, motolotnią, a motoparalotnią zaczynają się już na poziomie budowy, a co za tym idzie, również startu każdej z tych trzech latających maszyn. Aby zrozumieć, w jaki sposób one działają, weźmiemy pod lupę element nośny i uwaga – nie we wszystkich przypadkach jest to skrzydło.
Paralotnia posiada miękkie, wykonane ze specjalnej tkaniny skrzydło, za sprawą którego lot jest w ogóle możliwy – stanowi więc ono element nośny. Do skrzydła podczepione są linki, za pomocą taśm nośnych połączone w dwóch miejscach z uprzężą pilota. Konstrukcja pozwala na sterowanie maszyną i utrzymanie odpowiedniego, a zatem płatowatego kształtu skrzydła. W przypadku paralotni mamy dwie możliwości startu: start nożny (ze zbocza o właściwym nachyleniu) lub start za wyciągarką (holowanie przy pomocy samochodu lub quada).
Budowa i start lotu zdecydowanie inaczej prezentują się już w motolotni. Maszyna również posiada skrzydło, które nie jest już jednak elementem nośnym, choć odgrywa inną znaczącą rolę. To do niego przymocowany jest bowiem trójkołowy wózek wyposażony w jedno lub dwa miejsca siedzące. W kluczowym procesie wzbijania się lotni w powietrze przypominające kształtem trójkąt skrzydło skutecznie wyręcza zaś zamontowany silnik napędowy.
Motoparalotnia – jak może sugerować jej nazwa – stanowi pewnego rodzaju połączenie budowy omawianych powyżej paralotni i motolotni. Wykorzystano dwa sprawdzone już sposoby, a więc maszyna posiada zarówno skrzydło w kształcie płatu na wzór paralotni, jak i wózek lub siedzisko z silnikiem napędowym niczym motolotnia.
Ze względu na odmienną charakterystykę skrzydła i silnika, lot paralotnią różni się od lotu z wykorzystaniem motolotni lub motoparalotni pod względem czasu spędzonego w powietrzu. Maszyny wyposażone w silnik napędowy w teorii umożliwiają dłuższe podziwianie widoków – amatorskie loty trwają zazwyczaj około 20–30 minut. Paralotnia sterowana przez dobrego pilota przy sprzyjających warunkach pogodowych wcale nie wypada jednak gorzej. Taki lot może trwać nawet do kilku godzin!
Niezależnie od tego, na którą z tych latających maszyn się ostatecznie zdecydujemy, jedno jest pewne – podczas lotu czekają nas niezapomniane przeżycia. To właśnie wrażenia są kluczowym elementem tej aktywności. Podczas podziwiania pięknych widoków z podniebnej perspektywy aspekty związane z konstrukcją czy startem lotu schodzą na drugi plan. Czym są bowiem informacje techniczne w porównaniu z możliwością choć chwilowego wzniesienia się w przestworza i zapomnienia o przyziemnych problemach?
Zdj. główne: Jairph/unsplash.com