Wybór skrzydła PPG, czyli rozmiar (nie) zawsze ma znacznie

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jakie skrzydło PPG wybrać – to pytanie zadaje sobie chyba każda osoba chcąca rozpocząć przygodę z ekscytującym sportem, jakim jest paralotniarstwo. Podpowiadamy, czym kierować się przy jego wyborze!

Jak wybrać idealne skrzydło PPG?

Jak potwierdzają wyniki testów, paralotnie są w stanie najlepiej latać swobodnie w przypadku obciążeń w zakresie od 2,5 do 4,5 kg/m². Średnia wynosi więc około 3,5 kg/m². W przypadku PPG, do czynienia mamy z nieco wyższymi wartościami. Sprawia to, że latanie staje się nieco trudniejsze.

Warto zdawać sobie sprawę z faktu, iż zmiany obciążenia w bezpośredni sposób wpływają na osiągane prędkości. Wzrost obciążenia powierzchni przekłada się na zwiększenie prędkości minimalnej, trymowej oraz opadania. W celu wyliczenia nowej prędkości, należy pomnożyć prędkość wyjściową przez współczynnik uzyskany z pierwiastków obciążeń. By to zrobić, niezbędne jest podzielenie pierwiastka z późniejszego obciążenia przez ten z obciążenia wyjściowego.

Latanie przelotowe składa się z nabierania wysokości w noszeniach oraz przeskoków. Podczas nabierania wysokości, kluczową kwestią jest prędkość opadania.

W jakiego rodzaju skrzydło zaopatrzyć powinien się pilot o wadze startowej na poziomie 60 kilogramów? Najmniejsze produkty tego typu dostępne do rynku mają powierzchnię wynoszącą 20, 22 oraz 24 metry. Obciążenie na powierzchni wynosi tu kolejnego 3, 2,7 oraz 2,5 kg/m².

Wybór ograniczać będzie się w tym przypadku do zdecydowania się na zakup skrzydła lepiej dociążonego i nieco gorzej latającego lub lepiej latającego, z mniejszym obciążeniem. Najlepszym rozwiązaniem w przypadku pilotów o niskiej masie ciała wydaje się zakup nieco większego skrzydła oraz zabranie dodatkowego balastu. A co, jeżeli chodzi o nieco cięższych pilotów? Na sklepowych półkach znaleźć można różnego rodzaju duże skrzydła o powierzchni nośnej wynoszącej 31 metrów, a niekiedy nawet więcej.

Uwaga . mamy już nowe skrzydełko – inne niż pozostałe 🙂
Przedstawiamy nowe skrzydło: Report’air – Esencja…

Opublikowany przez Adams’ School of PPG Poniedziałek, 19 września 2016

Obciążenie ma znaczenie

Podane widełki w zakresie od 2,5 do 4,5 kg/m² są wartościami skrajnymi. Osoby początkujące powinny postawić na obciążenie na poziomie 3,5 kg/m². Co do pilotów doświadczonych, minimalne obciążenie w ich przypadku też powinno wynosić 3,5 kg/m². Związane jest to między innymi z tym, że mocniej dociążone skrzydło trudniej się podwija, a piloci dysponujący większym doświadczeniem latają w trudnych warunkach.

Druga bardzo ważna kwestia to to, że bardziej dociążone skrzydło szybciej lata. Doświadczone osoby latają przy silniejszych wiatrach i lepiej radzą sobie z wykręcaniem noszeń pomimo większego opadania i wyższej prędkości poziomej. Skrzydło, które jest w większym stopniu dociążone, gwałtowniej reaguje na turbulencje oraz podwijanie się. Osoby latające na paralotni od wielu lat są w stanie poradzić sobie z taką wymagającą sytuacją.

Mniejsze skrzydło posiada najczęściej krótsze drogi sterowania i twardsze sterówki. Sprawia to, że osoby mające spore doświadczenie w mniejszym stopniu używają wymienionego elementu i problemy tego typu raczej ich nie dotyczą. Jeżeli chodzi o zalety mniejszego skrzydła, zalicza się do nich łatwość w postawieniu, co odgrywa szczególnie istotną rolę w przypadku początkujących pilotów.

Ustalanie zakresu wagowego

Warto wspomnieć tutaj także o kwestii, jaką jest zakres wagowy ustalany w przeprowadzanych testach skrzydeł. Aktualnie wykonywane są one z zachowaniem normy europejskiej EN określającej procedurę wykonywania prób oraz sposób interpretacji wyników.

Próby dzieli się na wytrzymałościowe oraz zachowań w locie. Pierwsze z nich odnoszą się do tego, czy nowe skrzydło jest w stanie wytrzymać obciążenie zakładane przez producenta. Podczas wykonywania testu sprzęt jest sprawdzany z większym ciężarem niż zakładana masa startowa. Związane jest to z faktem, iż podczas lotu występują przeciążenia zwiększające wagę, z którą musi pracować skrzydło.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*